Concretisering van het rapport 'Zoeken naar waarheid' van de Raad voor het Openbaar Bestuur
Bijna twintig jaar geleden vormden
massavernietigingswapens een wereldwijd thema dat reden was voor een
oorlog. Vandaag de dag is massabeïnvloeding een reden tot zorg,
zoals is gebleken uit de verkiezingen in Amerika en diverse (andere)
schandalen bij Facebook. Dit nadeel van verdere digitalisering neemt
niet weg dat er ook voordelen zijn die (met enige veerkracht,
vindingrijkheid en volharding) kunnen helpen de nadelen te overtreffen.
Dat is de kern van dit blog waarin
ik pleit voor een systeem van blockchain in de media, plus alertheid
en verantwoordelijkheidsgevoel bij alle betrokkenen. Het is prima dat
zij met kracht hun eigenbelang blijven nastreven, vooral met oog voor
een iets langere termijn en voor de onmacht die bij mensen ontstaat
als de informatie die ze ontvangen onbetrouwbaar blijkt. Het goede
nieuws is dat iedereen zelf kan bijdragen aan de betrouwbaarheid.
"Besef je bubbel" |
Openheid bij de overheid
Meer openheid, om te beginnen bij de
overheid, is maatschappelijk belangrijk omdat een gezamenlijk beeld
van feiten en prioriteiten nodig is om democratische beslissingen te
kunnen nemen. Daarnaast creëert toenemende onzuiverheid van
informatie een sfeer van wantrouwen, apathie en frustratie, waarbij
traditionele media in de verleiding komen om mee te doen aan
effectbejag omdat ze anders hun doelgroepen niet meer kunnen
bereiken. De media zijn daarmee toe aan een stevige transitie, dat
vraagt meer dan innovatie.
Cultuurverandering bij de media
Vanuit mijn fascinatie voor
maatschappelijke openheid en zorgvuldige besluitvorming, schreef ik
mei 2018 het blog Zo
waar: nieuw perspectief voor de media.
Daarin constateer ik dat media en hun doelgroepen verslaafd zijn aan
vertedering en verontwaardiging en pleit ik voor cultuurverandering,
transparantie, empathie, optimisme en diverse experimenten. Toen een
jaar later het rapport 'Zoeken
naar waarheid' van de Raad voor het Openbaar Bestuur
verscheen was dat de aanleiding voor het blog dat u nu leest. Ik geef
daarin een eerst samenvatting van het rapport en daarna aanvullingen
van mijn kant om concrete oplossingen te realiseren.
Samenvatting van 'Zoeken naar waarheid'
Het rapport stelt dat de digitalisering
op het gebied van waarheidsvinding aanvankelijk veelbelovend was en
dat nu vooral bedreigingen worden gezien in de vorm van massale
beïnvloeding door nepnieuws en massaal gebruik van data. De overgang
van hoge verwachtingen naar desillusie komt vaak voor bij technische
ontwikkelingen. Marktonderzoekbureau Gartner heeft hiervoor het model
van de hypecycle
ontwikkeld. Daarin ontstaat gaandeweg meer nuance en stabiliteit.
Het rapport schetst vijf strategieën
voor het bevorderen van waarheidsvinding in de samenleving:
- de overheid geeft het goede voorbeeld bij het omgaan met informatie door een toetsbare opstelling, het organiseren van tegenspraak en het investeren in eigen waarheidsvinding
- de weerbaarheid van burgers tegen valse informatie wordt bevorderd met kritisch burgerschap en het wegnemen van (psychologische) drempels daarvoor
- het instellen van platforms waar burgers hun waarheid met elkaar kunnen delen
- het organiseren van tegenmachten en tegendraads denken
- het besef dat waarheidsvinding nooit ophoudt omdat er altijd weer nieuwe facetten, nuances en invalshoeken ontdekt kunnen worden.
Dit laatste betekent ook dat niemand de
waarheid in pacht heeft: er zijn altijd verschillende zienswijzen
denkbaar. Zo wordt werkeloosheid door rechtse partijen gezien als
oorzaak van te hoge overheidsuitgaven door sociale uitkeringen,
terwijl linkse partijen het accent leggen op armoede. Dit wordt
symbolisch uitgebeeld in het linker plaatje dat een eend of een
konijn toont, afhankelijk van de interpretatie. Dit gegeven is
gebruikt door Paul Noth voor de cartoon rechts.
Eend of konijn? |
"Er kan pas vrede komen als zij hun Konijn-God afzweren en onze Eend-God gehoorzamen." |
Gezamenlijk beeld
Verder stelt het rapport dat
machthebbers vaak een gekleurde versie van de waarheid kennen omdat
de informatie die ze krijgen gefilterd is en de tijd ontbreekt om uit
te zoeken hoe het werkelijk zit. Aan de andere kant lijden ook
burgers onder desinformatie: velen onderschatten hun feitenkennis
waardoor ze ten onrechte denken een onderbouwde mening te hebben.
Toch is een gezamenlijk beeld van de feiten nodig om met elkaar
problemen en oplossingen te vinden.
Ook groepsprocessen kunnen bijdragen
tot vertekening van informatie. Vaak baseren mensen hun mening op die
van anderen. Het is dan logisch dat de mening van degenen waarmee ze
zich verwant voelen de grootste invloed heeft. Het risico is dan dat
er zogenaamde echokamers ontstaan waarin steeds dezelfde mening
rondzingt. Deze kan steeds extremer worden als leden van de groep hun
lidmaatschap willen bewijzen door elkaar te overschreeuwen. Ook het
omgekeerde komt voor: collectief zwijgen over taboes.
Despotisme als probleem
Het rapport noemt ook despotisme als
probleem: macht verkrijgen door het verspreiden van valse informatie
bijvoorbeeld door tijd, geld, budget en connecties hiervoor te
misbruiken. Een voorbeeld is de Amerikaanse suikerindustrie die er
door een lobby in slaagde om te voorkomen dat de gevaren van suiker
in een overheidscampagne werden genoemd.
Het geheel van aanbevelingen in het
rapport voor het bestrijden van desinformatie, desintegratie en
despotisme luidt als volgt:
A-het goede voorbeeld geven:- kies een toetsbare opstelling
- waardeer tegenspraak
- investeer in eigen waarheidsvinding
- investeer in digitale en democratische vaardigheden van burgers
- wees prudent met eigen voorlichtingscampagnes
- faciliteer factchecking door wetenschap en media
- stimuleer deliberatie als ontwerpprincipe voor platforms
- creëer zelf platforms rondom specifieke beleidsonderwerpen
- waardeer traditionele plekken van democratische
gedachtewisseling
- laat gebruikers beschikken over hun eigen data
- maak beïnvloeding transparant
- pak machtsmisbruik aan met wetten en financiële prikkels
- laat onderzoek doen naar de Nederlandse en Europese context
- durf te experimenteren met publieke platforms voor gedachtewisseling
- zoek samenwerking met burgers, organisaties en de Europese
Unie.
___(eind van de samenvatting)
Zoals gebruikelijk
"Het is niet zomaar een rapport",
zo zei ROB-voorzitter Han Polman bij de presentatie op 9 mei. Ik had
gehoopt dat dit zou worden beaamd door minister Kajsa Ollongren van
Binnenlandse Zaken, die het rapport officieel in ontvangst nam. Haar reactie was van begin tot eind voorspelbaar: zeggen dat het een
belangrijk onderwerp is, dat beleid nodig is, dat er goed over
nagedacht moet worden. Zoals gebruikelijk verliet de minister de zaal
terwijl deskundigen nog bezig waren met hun reactie op het rapport,
waarmee ze bevestigde wat het rapport vertelt over machthebbers: ze
hebben geen tijd zich ergens in te verdiepen.
Reflectie op het rapport 'Zoeken naar waarheid'
Aanvankelijk was ik verrast dat het
rapport niet benoemt wat de rol is van belangen bij het betrachten
van openheid. Naar mijn overtuiging bepaalt de perceptie van belangen
(door individu, groep, leiders) primair de bereidheid tot openheid.
En in tweede instantie of je ook open staat voor belangen van
anderen. Ten derde gaat het om de erkenning van de wederzijdse
afhankelijkheid op korte en lange termijn of er ook bereidheid is om
naar gezamenlijke belangen te kijken. Nu begrijp ik dat onder
despotisme wordt verstaan: het (structureel) nastreven van
eigenbelang, dus dit aspect wordt wel degelijk behandeld.
Groeiplannen voor Schiphol
Het woord despotisme resoneert mooi met
desinformatie en desintegratie. Positief is ook dat het woord dwingt
tot aandacht voor de vraag: aan welke kant sta ik eigenlijk? Die
van de despoot, van de onderdrukte of probeer ik van twee walletjes
te eten? Tegelijk is de term nogal beladen, vooral bij wie meent
in de democratie een cruciale rol te vervullen, zoals ambtenaren en
media.
Hoe dit gaat bleek tijdens de afronding
van dit blogstuk op 5 juli. De NOS meldt dat omwonenden van Schiphol
kwaad zijn op de minister omdat die al groeiplannen presenteert
terwijl ze met elkaar in overleg zijn. En toch zegt het journaal in
een bijzin over vakantievluchten "Schiphol gaat groeien."
(het
fragment begint na 2:23) Zou iedereen zich
hebben afgevraagd wat de invloed hiervan is op het draagvlak voor de
plannen? Zouden er journalisten zijn die daarin duiken of loopt er
bij de NOS wellicht een klokkenluider rond?
NOS Teletekst op 5 juli 2019. |
Zelfreflectie
Dit belemmert zelfreflectie over de
vraag Zou het kunnen dat ik ongewild meewerk aan het ondermijnen
van de democratie? Het antwoord is moeilijk bespreekbaar omdat je
toekomst en je motivatie gelijk op losse schroeven staan als je iets
eerlijker bent dan een ander. In het vakgebied van communicatie geldt
een spreekwoord: Wil je aandacht, zeg dan iets negatiefs. Wil je
verandering, belicht dan het positieve. Willen we dat de
kwaliteit van informatie die circuleert in de samenleving stijgt, dan
moet er ook een visie komen. Als het goed is voelt iedereen de ruimte
om onbevangen na te denken over de vraag waarom deze visie voordelig
kan zijn en wat dat vraagt van jou in jouw rol.
Machtsverschillen
Mauk Mulder: machtsverschillen. |
Bovendien is oordelen over anderen
altijd gemakkelijker dan over jezelf. Er is in moreel opzicht weliswaar veel mis met despotisme, de neiging ertoe heeft iedereen.
Wijlen hoogleraar Mauk Mulder beschreef in
De
logica van de macht dat machthebbers veel
waarde hechten aan vergroting van het machtsverschil met anderen. Hij
stelde zelfs: "Hoe groter de machtsverschillen zijn, hoe sterker
de neiging is deze te vergroten." Dit heeft tot gevolg dat macht
vaak wordt uitgeoefend binnen een patroon van scoringsdrift en
loyaliteit. De meeste aandacht gaat daarbij uit naar het eigenbelang
op de korte termijn. Instinctief gaat het dan bijvoorbeeld om de
eigen positie in de hiërarchie van de groep, de mate waarin anderen
bereid zijn voor je op te komen en je autonomie. In het ideale geval
ga je autonoom je weg, terwijl anderen wel afhankelijk zijn van jou.
'Er wordt met u gesold'
De gevolgen van dit gedrag zijn onder
meer te zien in taferelen rond de aardbevingen in Groningen, waar de
afstand tot de Haagse beleidsmakers even groot was als het
machtsverschil. Dit duurde voort tot de verontwaardiging zich over
heel Nederland had verspreid en populistische partijen bij de
provinciale verkiezingen mochten prijsschieten met het thema 'er
wordt met u gesold, door een stem op ons maakt u daar een eind aan'.
Voorbeeldrol van de overheid
Terwijl ik bij het begrip despotisme
zou willen pleiten voor een formulering met meer tact, empathie en
realisme, zie ik bij de aanbevelingen in het rapport graag wat meer
stevigheid en ambitie, te midden van alle goede intenties. Het zijn nu vooral
uitgangspunten in plaats van concrete stappen. Al met al is dit wat ik mis:
- concreetheid: meer duidelijkheid over wie welke actie moet ondernemen voor het uitvoeren van de aanbevelingen
- ambitie in de vorm van duidelijke, meetbare doelen zodat onderweg kan worden bijgestuurd, afgeremd of gas gegeven
- de noodzaak van zelfreflectie: het is voor politici, ambtenaren, burgers en ieder ander een individuele keuze om neutrale of meer gekleurde informatie te gebruiken en te verspreiden. "Besef je bubbel", zo zei SCP-directeur Kim Putters tijdens de Machiavellilezing 2017, die overigens een vriendelijk doch dringend pleidooi was voor meer compassie bij overheid en media
- de voorbeeldrol van de overheid: wanneer vaak keuzes worden gemaakt die burgers, bedrijven en media als unfair ervaren, zien ze dat als een rechtvaardiging om het zelf ook niet zo nauw te nemen. Dit geeft geeft burgers een gevoel van onmacht en heeft niet alleen gevolgen voor de eerlijkheid waarmee een belastingaanslag wordt ingevuld en de naleving van verkeersregels, maar ook voor stemgedrag en de neiging om nepnieuws te verspreiden
- de noodzaak van cultuurverandering hierbij: de ongeschreven regels binnen organisaties en de samenleving verhouden zich tot geschreven regels als verbale signalen tot non-verbale. Ze zijn soms ongrijpbaar en onbegrijpelijk voor buitenstaanders, maar wel heel intens en belangrijk voor het overkomen van een boodschap.
Een van de suggesties waarin al deze
vier punten tot uiting komen was een uitspraak van Madeleine de Cock
Buning, voorzitter van het Commissariaat voor de Media bij de
presentatie van het rapport op 9 mei: "De overheid moet stoppen
met spinnen." Dit vraagt bij uitstek om cultuurverandering, wat
kan betekenen dat er niet veel animo voor is onder bestuurders en
volksvertegenwoordigers. Evenals trouwens bij de vele duizenden
communicatieprofs bij de overheid: ze zijn gewend hun werk te doen op
deze manier en het is begrijpelijk dat ze daar graag mee doorgaan
zonder bezinning of nascholing. Ze hebben trouwens ook de macht om
hun werkwijze ongestoord te handhaven. Bovendien zullen ze terecht
aanvoeren dat een boodschap hapklaar gebracht moet worden om over te
komen. Spinnen en framen is dus nodig, dat het ook nadelig kan
uitpakken blijkt pas als de waan van de dag voorbij is.
Media als nutssector
Wat de rol is van de media bij de
transitie die ons te wachten staat heb ik beschreven in mijn blog Zo
Waar. Wat de overheid kan doen is zich vooral niet bemoeien met
de inhoud. Maar zoals het wegverkeer alleen goed kan functioneren
door de aanleg van faciliteiten als wegen, bruggen en stoplichten
geldt dat ook voor onder meer geldverkeer en mediaverkeer. Nu we
erachter komen dat de rol van banken bij het geldverkeer feitelijk
een nutsfunctie heeft, kan dat ook worden gezegd van adequaat
functionerende media.
Wat is waar(achtig)
Er is sprake van waar(achtig)heid bij
de overdracht van informatie als de zender aantoonbaar
Zenden en ontvangen. |
Eerlijkheid van burgers
Vanuit overheden komt hierop wellicht
als tegenwerping dat 'burgers nooit eerlijk zijn'. Bij doorvragen heb
ik vaak gemerkt dat het woord nooit kan worden vervangen door
meestal. Als het glas voor meer dan driekwart vol is, wordt de dorst
naar waarheid toch redelijk gelest.
Eigenaarschap
Of er werkelijk concrete stappen worden
gezet naar een samenleving met meer mediawijsheid, transparantie,
tegenmacht en dialoog, hangt ervan af of er iemand is met voldoende
macht en verantwoordelijkheidsgevoel. Als persoon de initiatieven
neemt en met resultaten laat zien dat we hier aan toe zijn, kan er
blijvend vooruitgang worden geboekt. Het functioneren van de media is
natuurlijk cruciaal in een democratie waar alle burgers stemrecht
hebben dat wordt uitgeoefend op basis van informatie die rondgaat in
de samenleving. Deze visie is daarom aantrekkelijk voor zowel
politici, als ambtenaren, journalisten en burgers (ook in hun rol als
gebruiker van sociale media).
Blockchain in de media
Ik verwacht ontwikkelingen die
mediagebruikers in staat stellen de relevantie en de betrouwbaarheid
van berichten te (beoor)delen. Dit kan gebeuren door het
(her)certificeren van iedereen die berichten publiceert en zich
hiervoor aanmeldt. Het kan ook door het ranken of reviewen van deze
publicisten en hun berichten door hun lezers. Bij voorkeur gebeurt
dit op een wijze die vergelijkbaar is met blockchain in de financiële
wereld: degenen die een review of ranking geven ontlenen hun
betrouwbaarheid aan de rankings of reviews die ze zelf hebben
gekregen.
Voor de uitwerking van dit idee zou ik
graag om tafel gaan met deskundigen op het gebied van opinieonderzoek
en websitebouw.
Urgentie en prioriteit
Mediatransitie lijkt een kernthema te
zijn voor de toekomst. Niet het enige: ook andere vraagstukken zijn
belangrijk en urgent. Als we doorgaan met milieuvervuiling hebben we
op den duur geen frisse lucht, drinkbaar water en eetbaar voedsel
meer. Als we de criminaliteit niet in de hand houden wordt de
samenleving ontwricht door gewapende bendes. Als de stabiliteit van
het financiële systeem onvoldoende is kan de economie geblokkeerd
raken. De gezondheidszorg gaat moreel of economisch failliet als de
opbrengsten en kosten niet beter verdeeld worden tussen grote
bedrijven (farmaceuten, zorginstellingen), weerloze patiënten en
overbelaste medewerkers. En natuurlijk is vernieuwing van de
samenleving ondenkbaar zonder goed onderwijs.
En dan zijn er natuurlijk nog
vraagstukken rond klimaat en vluchtelingen die ook nog prioriteit
verdienen. Al deze kwesties hangen bovendien samen, bijvoorbeeld met
vertrouwen van de burger dat genomen besluiten nodig, haalbaar en
effectief zijn en dat zij begrip hebben voor elkaars beleving
hierbij. Het is voor mij een dankbaar gevoel dat ict kan helpen dit vooruitzicht dichterbij te brengen.
Met veel interesse het betoog van Rob gelezen. Soms wat filosofisch van aard en tegelijk dicht van de hedendaagse maatschappij. Het idee van blockchain in media, of zo u wilt in communicatie, verdient zeker nadere uitwerking.
BeantwoordenVerwijderenNogmaals bedankt ;-)
Verwijderen