Zoeken in dit blog

zaterdag 3 april 2010

Veel geluk met je koekjes


Noordwijk probeert organisatoren van evenementen te lokken door het uitdelen van gelukskoekjes. Maar enkele kleine stommiteiten verhinderen dat dit gaat lukken.

Advies aan: Noordwijk en andere gemeentes
Inzake: het verkrijgen van een positief imago voor evenementen
__________________________________________________________
Feiten
Bij de ingang van de beurs Event 2010 in de Jaarbeurs, krijg ik van een dame een presentje in een goudkleurig cadeaupapiertje. Ze is opvallend uitgedost met netkousen en rosekleurig satijn. Aandacht bij de uitoefening van haar taak ontbreekt, zonder dat ze het erg druk heeft. Ze heeft blijkbaar vandaag niet zoveel zin om vriendelijk te zijn.

Voor de inhoud van het papiertje heb ik helaas geen tijd, omdat er natuurlijk weer veel te veel voornemens zijn die hier gerealiseerd moeten worden. Tijdens een van mijn gesprekken op deze beurs over het organiseren van evenementen, krijg ik te horen dat het een gelukskoekje zou zijn wat ik heb gekregen. Leuk (daar zitten altijd inspirerende spreuken in), maar ik weet niet meer waar het ding uithangt.

Pas als ik thuis ben kom ik de koekjesverpakking weer tegen. Het is inderdaad een gelukskoekje. Zoals de meeste bezitters ben ik benieuwd naar de inhoud: welke inspirerende spreuk zou ik dit keer te lezen krijgen?

Er staat echter alleen dat Noordwijk hofleverancier is van "geluksmomenten". De achterkant toont een soort lotnummer en zegt dat ik zo'n moment kan winnen door stand 7E005 te bezoeken.

Volgens de beurscatalogus hoort deze stand bij Noordwijk Marketing. De website daarvan toont een mooie strandfoto, maar zegt niets over de prijs die inmiddels is toegekend. Ik kan nu niet meer checken wat ik heb gewonnen. Ik kan niet eens zien of iemand iets heeft gewonnen.

Analyse
Het geschenk werd mij overhandigd door een dame die zich blijkbaar niet zo gelukkig voelt, in elk geval in haar werk.

De geluksboodschap die haar baas voor mij heeft, wordt op het contactmoment dus eigenlijk onderuit gehaald.

En er wordt nog een kans gemist. Mijn interesse voor de boodschap die Noordwijk Marketing voor mij heeft, valt plotsklaps weg als aan mijn verwachting niet wordt voldaan. Een gelukskoekje hoort een mooie spreuk te bevatten, maar de inhoud van dit exemplaar tracht de geluksbeleving te monopoliseren tot een verblijf in Noordwijk. Uit ervaring weet ik echter dat je ook gelukkig kunt zijn als je elders op vakantie bent of thuis.

Er wordt hier dus een boodschap afgegeven waarbij de opvattingen en belangen van de afzender prevaleren boven die van mij als ontvanger.

Conclusie met verwachting
Nu duidelijk is dat de afzender van deze boodschap zijn eigen belangen hoger aanslaat dan de mijne, lijkt het er veel op dat het werkelijke geluksmoment onstaat bij het bedrijfsleven in Noordwijk, als ik daar (veel) geld uitgeef. Maar dat gaat niet gebeuren omdat ik vooraf al het signaal krijg dat aan mijn verwachtingen niet wordt voldaan.

Toekomst met advies
Mochten er mensen zijn die op basis van dit koekje een positief gevoel krijgen, dan heeft Noordwijk Marketing veel geluk gehad.

Om hier verandering in te brengen zou ik het volgende willen aanbevelen:
  • selecteer voor het overhandigen van gelukskoekjes iemand die de Noordwijkse geluksbeleving enigszins uitstraalt en die bij voorkeur ook uit eigen ervaring kan spreken
  • als je gelukskoekjes wilt laten maken met een lot, gebruik dan in elk geval een beetje fantasie en bedenk een paar mooie spreuken. Humor mag. Een paar voorbeelden: 'binnenkort zult u genieten van een vergezicht', 'luister naar het ruisen van de zee', 'u bent jong genoeg om een zandkasteel te bouwen'
  • mocht het winnende lot zijn voorbehouden aan degenen die zich op de stand hebben gemeld (wat op zich wel logisch is), maak dan in elk geval wel een berichtje voor de eigen homepage. Zo'n nieuwtje is een prachtkans om bezoekers binnen te lokken met een foto. Doorklikken geeft dan een klein berichtje met de naam van de winnaar en diens reactie
  • zo ontstaat bij mij als bezitter van een lot, gelijk ook het vertrouwen dat de prijs is toegekend aan iemand die uit eigen ondervinding zal ervaren wat die Noordwijkse geluksmomenten inhouden
  • iedere sitebezoeker, weet dan dat er in de badplaats doordachte initiatieven worden genomen om  Noordwijk te laten bruisen.
Samenvatting
Als je iets op een beurs wil promoten, houd dan rekening met de verwachtingen van je publiek. Grijp kansen om je boodschap uit te stralen, doe dat dus ook non-verbaal op consistente wijze. Zo krijg je mensen van stand naar strand.

1 opmerking:

  1. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

    BeantwoordenVerwijderen